30 مارس 2023- بیش از 75 درصد از بیمارانی که به دلیل شدیدترین شکل از بیماری شریان محیطی با قطع عضو مواجه بودند، پس از یک درمان ابتکاری به عنوان بخشی از یک مطالعه چند مرکزی که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، توانستند اندام خود را حفظ کنند.

راه حلی برای جلوگیری از قطع عضو، معروف به "limb salvage" برای بیماران مبتلا به ایسکمی مزمن تهدید کننده اندام (CLTI) در کارآزمایی بالینی PROMISE II در ایالات متحده ارزیابی شد، در این روش از فناوری LimFlow برای شریان‌سازی از طریق کاتتر در سیستم ورید عمقی استفاده گردید. این کارآزمایی اخیراً تکمیل شد و نتایج آن به طور رسمی در جلسه یVIVA (پیشرفت‌های عروقی اینترونشنال) در لاس وگاس ارائه شد.

دکتر Daniel Clair، یکی از رهبران این تحقیق و استاد دپارتمان جراحی عروق، گفت: این روش تنها گزینه برای زیرمجموعه ‌ای از بیماران مبتلا به بیماری عروقی شدید است که در معرض خطر قطع عضو هستند.

او گفت: برای بیماران مبتلا به دیابت طولانی مدت و بیماری عروقی شدید در پاها، اغلب راهی برای بازگرداندن جریان خون کافی به پاها بمنظور بهبود زخم ها وجود ندارد. در گذشته، اکثر این بیماران دست و پاهای خود را از دست می دادند.

به گفته ی دکتر Clair، تکنیک "شریانی کردن وریدها" در ابتدا بیش از 100 سال پیش پیشنهاد شد، اما تا اکنون که ما فهمیدیم جریان خون باید به داخل سیاهرگ‌های پا هدایت شود، تا اندام‌ها نجات پیدا کنند، اجرا نشد.

تخمین زده می شود که 2 میلیون آمریکایی با ایسکمی مزمن تهدید کننده اندام زندگی می کنند. حدود یک سوم از افرادی که تحت جراحی قطع عضو قرار می گیرند، افسرده یا مضطرب می شوند و بسیاری از آنها "درد خیالی" را در اندامی که دیگر وجود ندارد، تجربه می کنند.تقریبا نیمی از افرادی که دچار قطع عضو به دلیل بیماری عروقی می شوند در عرض پنج سال خواهند مرد.

در کارآزمایی PROMISE II در ایالات متحده 105 بیمار مبتلا به ایسکمی مزمن تهدید کننده اندام(43٪ سیاه پوست، اسپانیایی یا لاتین تبار) مورد مطالعه قرار گرفتند. این افراد با این سیستم کم تهاجمی درمان شدند که برای دور زدن شریان های مسدود شده در پا و بازگرداندن جریان خون به داخل پا از طریق وریدها، طراحی شده بود.

همه بیماران قبل از عمل با خطر قطع عضو مواجه بودند و زخم‌هایی در پاهای خود داشتند که بهبود نمی‌یافتند که اغلب به آنها زخم دیابتی می‌ گویند. دکتر Clair، گفت: بقای بدون قطع عضو در این کارآزمایی 66 درصد بود زیرا برخی از بیماران بدون قطع عضو، جان خود را از دست دادند.

محققان دریافتند که 76 درصد از بیماران در این مطالعه توانستند پاهای خود را حفظ کنند و شش ماه پس از عمل، زخم‌های آنها به طور کامل بهبود یافت یا در حال بهبودی بود. درد بیماران نیز به طور قابل توجهی کاهش یافت. رهایی از مرگ و میر ناشی از همه ی علل در شش ماه، 87 درصد بود.

دکتر Clair، گفت: از آنجایی که این بیماران معمولاً مسن هستند و به طور فزاینده‌ای ضعیف می ‌شوند، توانایی انجام این کار از طریق پوست این فرصت را فراهم می ‌کند که این روش با رویکردی کم تهاجمی ارائه شود که بهبودی را تسریع می کند و خطر کمتری برای مشکلات زخم و ناتوانی بهمراه دارد.

وی گفت: اکنون اکثر این بیماران می توانند با این روش اندام و استقلال خود را حفظ کنند تا خطر قطع عضو در بیماران مبتلا به بیماری عروقی کاهش یابد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20230330/Innovative-treatment-reduces-the-risk-of-amputation-for-patients-with-vascular-disease.aspx